Vi har fått möjligheten att intervjua arkitekten Paula Stalfors på Formelle Arkitektur om hennes syn på konstgjorda växtväggar i inredningen.
– Paula, vi har ju haft förmånen att få jobba tillsammans med dig i olika projekt och med din kunskap inom både byggnad och inredningsarkitektur undrar vi vilka möjligheter du ser för väggbeklädnad?
Det finns egentligen inga begränsningar för väggbeklädnader idag. Vi använder många olika material, allt från trä, textil, metallraster och akustikdämpande material. Det har blivit vanligare att låta väggen få ett material och inte enbart färg. Växtväggar fyller flera funktioner då de är dekorativa, akustikdämpande och samtidigt blir en utsmyckning i rummet.
– Ser du en vertikal växtvägg som en del av en vägg eller som inredning?
Det beror helt på placering i rummet, utformning och huruvida väggen är helt beklädd med växter eller om det bara är en del av den. Jag har bland annat använt växtpaneler som del av en inredning på vägg för att kombinera utsmyckning med akustikegenskaper och skapa en trivsam miljö.
– Vad var din trendspaning för olika former av väggbeklädnad på möbelmässan i Stockholm nyligen?
Akustikdämpande element bara ökar och ökar och fler och fler företag tar upp detta i sina sortiment. Växtväggar ser jag som ett bra alternativ just för att få lite mer liv och struktur i miljöer.
– I vilka miljöer ser du fördelarna med en konstgjord växtvägg?
Alla miljöer klarar konstgjorda växtväggar. Idealiskt är rum med hög takhöjd eller trånga utrymmen där det är svårt med underhåll för levande växtväggar. Även mörkare utrymmen såsom korridorer som annars kräver växtbelysning. Miljöer som t.ex. matsalar i skolor, idrottshallar, simhallar hade varit spännande att få in konstgjorda växtväggar.
Formelle Arkitektur AB är ett arkitektkontor med inriktning på arkitektur- och inredningsprojekt i såväl privat som offentlig miljö. Kontoret jobbar med en bred skala av projekt, från privata villor till offentliga byggnader, samt inredning och formgivning. Gemensamt för projekten är att de genom ett idéstarkt och välarbetat koncept bidrar till att stärka ett varumärke, en organisation eller ett personligt hem.